“Een verhaal over liefde, dromen, bedrog en uitbuiting.
Een criminele polonaise in een oude tuinderskas’’

Een aankondiging die intrigeert. De voorstelling zelf doet dat ook. ‘GLAS’ gaat over de ravage die een loverboy achterlaat bij zijn slachtoffer. Geen alledaags theater, opgevoerd in een niet alledaagse omgeving.

Het interview vindt plaats op de plek waar later die avond gespeeld zal worden. Her en der lopen vrijwilligers rond, druk met voorbereidingen. Veronika Juhász is even verderop bezig met stemoefeningen, zij vertolkt de hoofdrol in dit bijzondere theaterstuk dat geschreven werd door Nard Reijnders (muziek) en Cees Rullens (tekst en regie).

“We wisten al een hele tijd dat we iets in deze leegstaande kassen wilden doen. Het is een bijzondere locatie met dito sfeer”, vertelt Reijnders. “De naam van ons productiehuis zegt het al, de omgeving waarin we onze theaterstukken presenteren is essentieel en zit verweven in de totstandkoming ervan.”

…opLocatie begon drie jaar geleden met het creëren van geheel eigen producties, waarbij de nadruk ligt op muziek in combinatie met podiumkunst, in welke vorm dan ook. Rullens: “We werken samen met professionals en amateurs, een mix die steeds weer heel goed uitpakt. Het componeren, schrijven, regisseren, acteren, musiceren en zingen doen we in allerlei samenstellingen.”

De artistieke leiding is in handen van beide heren. “Wij voelen ons geroepen om zaken aan te snijden die er toe doen. Het streven is om minstens een keer per jaar iets neer te zetten dat écht ergens over gaat”, stelt Reijnders. Daar haakt Rullens op in, en licht de keuze voor het thema als volgt toe: “Het zat diep in mijn kloten. Ik heb er zo’n twee jaar geleden al eens een kleinere voorstelling over gemaakt. Dat was tijdens een congres over de loverboy-problematiek, georganiseerd door de provincie. Destijds dacht ik bij vlagen dat het niet zo smerig kon zijn als dat het leek. Helaas had ik ongelijk. De rapporten lieten zien hoe erg het wél is. Je wordt er jankend wakker van wanneer het tot je doordringt. Ik besloot dat ik er ooit opnieuw aandacht aan zou besteden.”

Glas - Intrigerend mooi A

“De naam voor het theaterstuk diende zich als vanzelf aan”, volgens Rullens. “Het was onontkoombaar. Het decor is van glas, net als de inhoud van het stuk, als het ware. Glas is ruimtelijk en transparant, bright and shining. Zo begint het stuk dan ook. Vrij, helder en ademend. Maar glas is ook zeer breekbaar en de scherven zijn gevaarlijk scherp.”

‘GLAS’ is in meerdere opzichten een bijzonder project. Bij de totstandkoming werden weinig tot geen gebaande paden bewandeld. “Normaal gesproken wordt mij gevraagd muziek te schrijven bij een bestaande tekst. Dat ging dit keer anders”, vertelt Reijnders. “Cees gaf mij een concept, en op basis daarvan ging ik aan de slag. Ik liet hem vervolgens horen wat ik gecomponeerd had, en hij schreef daar dan weer tekst bij. Daarna kwam het opnieuw mijn kant op, en zo verder. Het was echt over en weer, waardoor het een opvallend sterk organisch geheel werd.”

Ook ongebruikelijk is de rol van Mieke Arts en José Vercoulen, twee vrouwen die hun werk normaal gesproken achter de coulissen doen. Zij verzorgen de kleding en grime deze keer óp het toneel. “Maar niet zomaar. Ze zijn er wel en niet, kun je stellen. Zij beelden een groepsverkrachting uit, zonder dat die expliciet te zien is. Heel gestileerd, verstild bijna, creëren zij een beeld dat zich slechts in de hoofden van de toeschouwers afspeelt”, legt Rullens uit.

Glas - Intrigerend mooi B

En dan is er natuurlijk nog Veronika Juhász. Zij speelt de Oost-Europese Nadja, een meisje dat van huis wegloopt nadat haar vader is overleden. Ze verschuilt zich in een verlaten kas en wordt verliefd op Lei, die een loverboy blijkt te zijn. “Zij speelt alsof ze verschillende karakters tegenover zich heeft, maar die zijn er helemaal niet. Het zijn denkbeeldige tegenspelers met wie ze spreekt”, vertelt Rullens. “Veronika zingt geweldig mooi en is een heel natuurlijke actrice. Heel mooi in balans met het prachtige pianospel van Alice Hendriks. Alice vertolkt een belangrijke rol, in haar muzikale samenspel is zij een soort moederfiguur en zorgt daarmee voor een mooi contrast”, vult Reijnders aan.

‘GLAS’ wordt goed ontvangen door het publiek en bovendien opgemerkt door diverse instanties. Reijnders, met gepaste trots: “Onlangs werd bekend dat er mensen komen kijken die zich inzetten voor Stichting Helse Liefde uit Geleen. Zij bestrijden loverboys en helpen slachtoffers. Wie weet gaan we met de voorstelling verder het land in, dat zou natuurlijk heel mooi zijn. In ieder geval gaat ‘GLAS’ in reprise. In 2016 spelen we in enkele Noord-Limburgse gemeenten.”

“Liefde is prachtig maar gebruik je antennes, is onze boodschap. Het thema doet bijna vergeten dat ‘GLAS’ een hoogwaardige artistieke productie is. Een theatervoorstelling die meer dan de moeite waard is. Kom dus vooral kijken en genieten”, sluit Rullens enthousiast af.

Foto 1 © Henny van Roomen
Foto 2 © Richard Fieten

Dit wil ik delen!

AUTEUR

Mikel Buwalda (1974) is fotograaf, tekstschrijver voor en eigenaar van Krag.nu. Als freelance fotograaf werkt hij voor zowel zakelijke als particuliere opdrachtgevers (gespecialiseerd in portretten en documentairestijl). Daarnaast maakt hij eigen fotografisch werk en gaat hij geregeld op pad als trainingsacteur voor diverse bedrijven.

Reageren